Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stort tapp för hjälporganisationer – Eftersöker volontärer: "Vi behöver folk på bred front"

Större delen av hjälporganisationers volontärer är äldre och måste i och med det nya coronavirusets spridning stanna hemma. Erikshjälpen uppskattar att de har förlorat ungefär 70 procent av sina volontärer och medarbetare, och behöver nu hjälp av unga och friska människor.

I Erikshjälpens second hand-butik samlas inte alls lika mycket människor som vanligt, och butikschef Håkan Johansson får hoppa in för att hjälpa till med kassan. Det brukar han inte göra, men vi lever i ett undantag, konstaterar han.

– Sedan ganska många veckor tillbaka har vi tappat ungefär 70 procent av våra medarbetare. Det gäller de volontärer som är över 70 år som ska vara hemma, och även de som arbetstränar till exempel, där vi ser en rejäl nedgång av antalet. Vi har tappat rätt mycket, säger han.

Det gäller även för försäljningen, och så inte bara i Vetlanda. Erikshjälpens butiker över hela landet har sett en minskad försäljning senaste veckorna. Mindre intäkter får konsekvenser i Erikshjälpens arbete för barnens rätt, både i Sverige och i världen.

Tar av eget kapital

Daniel Grahn är generalsekreterare för Erikshjälpen och berättar att organisationen nu fokuserar på att göra allt som krävs för att kunna fortsätta hålla butikerna öppna. Förlusterna i intäkter varierar mellan landets butiker, men ligger för de flesta på runt 30 till 40 procent, hos vissa upp till 50 procent.

– Det får konsekvenser, vi får inte in det vi behöver för att hjälpa barn i världen. Nu ser vi över hur vi kan sy om vårt arbete för att få så lite skada som möjligt för de barn som vi finns till för att hjälpa. Vi har ett eget kapital i organisationen och vi tar på reserverna just nu, vi har gjort korttidspermitteringar och avslutat provanställningar för att spara så mycket pengar vi bara kan. Vårt uppdrag är i första hand att hjälpa barn i världen och i Sverige och därför måste vi minska vår kostnadsbörda, säger han.

Något som däremot ökat för Vetlandas butik de senaste veckorna är inflödet av saker att sälja.

– Folk är hemma och har väl inte så mycket att göra, då rensar man. Vi har väldigt mycket varor som vi kan bearbeta och sälja när kunderna väl kommer tillbaka igen. Vi hoppas att det blir en lättnad till sommaren, men det vet vi inte än, berättar Håkan Johansson.

"Varje timme är värdefull"

Generaldirektören menar att den största utmaningen för barnrättsorganisationen är tappet av volontärer i second hand-butikerna runt om i landet.

– Vår idé bygger på dels att vi är en organisation som hjälper barn, dels är vi en social mötesplats. Kanske 70 procent av våra volontärer är över 70 år, så vi har tappat jättemånga i stommen av de som hjälper oss.

Erikshjälpen vädjar nu om hjälp i form av unga och friska volontärer som inte tillhör en riskgrupp.

– Vi behöver folk på bred front. Varje timme är värdefull för oss. Vi har en verksamhet som vi håller igång, även om vi inte har lika många kunder som förut så har vi ändå affären öppen, säger butikschef Johansson.

För butiken i Vetlanda kommer att hållas öppen så länge de får och kan, konstaterar Håkan Johnsson.

– Det är prio ett, att vi ska ha våra butiker öppna. Även om det ger långt ifrån det vi brukar så ger det ändå pengar in som vi kan använda till hjälp.

Minskad social kontakt

Röda Korsets butik Kupan har valt att hålla stängt alla dagar i veckan förutom tisdagar. Även här saknas det folk då de flesta av volontärerna tillhör en riskgrupp, de enda som inte gör det är Khaled Zaza och Britt-Marie Lorenzon.

– Vi vill gärna ha yngre människor som kan hjälpa till som volontärer, säger Khaled Zaza.

Förutom att Kupan går miste om intäkter när öppettiderna minskar så innebär förändringen även en minskad social kontakt för både de som brukar vara volontärer och kunder. Khaled Zaza, som även talar arabiska, brukar ha kontakt med nyanlända som behöver hjälp eller ha någon att prata med.

– De äldre som brukar komma hit för att fika kommer inte. Men vi mister också intäkter på fem dagar, det märks, säger Britt-Marie Lorenzon.