Det är idrottslektion för klass 9E på Withalaskolan, men istället för gympakläder har eleverna sina vanliga kläder på sig där de sitter i idrottshallen Hövdingen och lyssnar till Viktor Helander. Han instruerar dem hur en defibrillator fungerar. Nu är det inte riktiga hjärtstartare som finns i hallen, utan fem stycken som köpts in i utbildningssyfte. Men precis som på riktigt så finns en röst som talar om hur maskinerna ska användas.

— Hjälp, jag får ju själv nästan en hjärtinfarkt, säger Vladimir Infalin och kastar sig på golvet bredvid testdockan.

Han har precis utfört hjärt- och lungräddning och det tar på krafterna att pressa händerna mot dockans bröstkorg. Flera elever pustar ut efteråt, de får nämligen inte ge upp förrän defibrillatorn ger klartecken.

Klasskompisen August Ljung konstaterar att hjärt- och lungräddning ökar chanserna för överlevnad.

— Men chanserna ökar än mer med defibrillatorn.

Vladimir Infalin och August Ljung fick testa livräddning tillsammans.

Foto Petra Östgård

— Hjärt- och lungräddning kan de redan. Det har de lärt sig i sjuan och åttan, även under simundervisningen, berättar idrottsläraren Viktor Helander.

Det är idrottslärarna på Withalaskolan som sökt och fått pengar, 20 000 kronor, från stiftelsen Werner von Seydlitz för inköp av maskinerna. Defibrillatorerna ska användas i ämnet livskunskap som ingår i idrott och livräddning måste väl ändå passa väl bra i det begreppet.

— Egentligen skulle vi springa nu och jag tycker om att röra på mig, men det här är viktigt, säger Rebecka Lia.