Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Nu måste Länstrafiken undvika fler stopp i busstrafiken

Tisdagens stopp i busstrafiken i Jönköping hade kunnat undvikas med mer framsynthet från Länstrafiken. Nu måste det undvikas att samma sak sker på busslinjer utanför stan.

Vid lunchtid på tisdagen väntade många förgäves på bussen vid olika hållplatser runt om i Jönköping. Fackförbundet Kommunal hade lagt skyddsstopp då arbetsmiljön för chaufförerna inte ansågs säker med hänsyn till det nya coronaviruset.

Lyckligtvis kom trafiken igång igen relativt snabbt. Redan vid 17-tiden rullade de ut från depån, sedan Arbetsmiljöverket gjort inspektion och i princip gett chaufförerna rätt. Sätena längst fram spärrades av. Därmed är det inte längre möjligt att köpa biljett ombord på stadsbussarna.

Man kan tycka att den åtgärd som Länstrafikbolaget föreslog – att skydda chaufförerna med plexiglas – egentligen rimligen borde ha varit tillräcklig. Det ligger väl i linje med det som har blivit standard i livsmedelsbutiker runtom i landet.

Med tanke på åtgärder som har vidtagits inom busstrafiken i andra län var det dock inte svårt att förutse att Arbetsmiljöverket skulle göra just den bedömning som nu gjordes. Med lite framsynthet hade länstrafikbolaget kunnat undvika att trafiken stannade av. Nu blir det svårt för bolaget att hävda något annat när trafikentreprenören och chaufförernas fackförbund samstämmigt menar att det är Länstrafikens fel att det inte gick att nå en fredligare lösning.

Ett mer proaktivt agerande hade också gett mer tid att förbereda resenärer på att möjligheten att köpa biljett ombord skulle försvinna. Då hade det ekonomiska bortfallet troligen inte blivit så stort som det blir nu.

Tidningen har tidigare rapporterat om att även chaufförer i regiontrafiken har upplevt att Länstrafiken struntar i deras hälsa. Chaufförer på Omnibus i Habo, som bland annat kör från Habo till Hjo och Gränna, har liknande krav som Keolis chaufförer i Jönköpings stadstrafik hade. Även här har entreprenörens vd samma uppfattning som sin personal, medan Länstrafiken har en annan.

Om inte förr så är det nu känt vilken bedömning Arbetsmiljöverket gör om det blir skarpt läge. För att undvika fler stopp i den viktiga busstrafiken bör Jönköpings Länstrafik vidta samma åtgärder i regiontrafiken.