Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Hur vill M finansiera tågdepån i Nässjö?

När politiker beslutar om regionens största investering under denna mandatperiod krävs kyla.

I tisdags togs beslutet. Regionstyrelsen ska starta ett eget helägt aktiebolag för att bygga och driva en ny tågdepå i Nässjö. Tanken är att erbjuda en plats för service, utbildning och uppställning för framtidens tåg – däribland de tio nya Krösatåg som köps in och levereras i slutet av 2022.

Marcus Eskdahl (S), ordförande i trafik-, infrastruktur- och miljönämnden (TIM), var nöjd med beslutet. En ny tågdepå är ”en förutsättning” för att ge länets och södra Sveriges tågresenärer en god kvalitet i kollektivtrafiken, enligt Eskdahl. För att depån ska vara på plats när de nya tågen levereras måste regionfullmäktige fatta beslut om upphandling av byggnationen senast 9 juni.

Det låter väldigt enkelt och socialdemokratiskt att kräva beslut vid en viss tidpunkt. Men när politiker beslutar om regionens största investering under denna mandatperiod krävs kyla.

Det finns flera osäkerheter. Förstudien till den nya anläggningen indikerar att kostnaderna kan öka med 80 miljoner kronor på grund av dåliga markförhållanden. Det behövs även nya investeringar i vägar och en vändplan för långtradare. Frågan är vem de nya tågen är till för.

Resorna med länets tåg har inte utvecklat särskilt mycket sedan 2016. Och antalet resor i kollektivtrafiken i stort utvecklas svagare än regionen räknat med. Ändå har Eskdahl sagt att man är på ”god väg” att nå regionens mål om ökat resande vid 2025. Det är därför lätt att förstå den kritik som oppositionen riktat mot koalitionen.

Moderaterna har skjutit in sig på att koalitionen vill finansiera depån genom nya lån. Det bryter mot den ”tidigare blocköverskridande överenskommelsen om att inte låna pengar till investeringar”, menade exempelvis de moderata regionråden Malin Wengholm och Dan Sylvebo i en debattartikel (JP, 19/2).

Därefter har M angripit koalitionens sammantagna budgetförslag och långsiktiga ekonomiska planering. Det är givetvis bra att värna den långsiktiga ekonomin i regionen. Det har gett ett överskott på över en miljard kronor, unikt bland landets regioner. Men vad vill M själva göra? Där har partiet varit förvånansvärt tyst.

Det enda konkreta exemplet är att de gärna ser en privat lösning. I februari var nämligen TIM-nämnden på besök i Falköping för att studera en depå. På regionmoderaternas Facebooksida skrivs att bygget är ”mycket intressant” och att region Jönköping ska lära av ”andra goda exempel”.

Depån i Falköping byggdes av ett privat företag till en kostnad på 120 miljoner kronor för att sedan hyras av Västra Götalandsregionen. Jämför det med Jönköpings investering på 760 miljoner kronor. Vad beror den stora skillnaden på?

Det finns fler frågor för M att svara på. Wengholm och Sylvebo ger sig själv (och Socialdemokraterna) beröm för ”ansvarsfull och konsekvent politik”. Samtidigt säger de att regionen måste visa en långsiktig egenfinansiering under kontroll och en god sjukvård innan de går med på skattesänkningar – vilket bland andra regionråd från KD och L luftat tankar om på grund av det stora överskottet.

Regionen har några av landet bästa sjukhus. Och om regionens ekonomi inte mår bra nu – vilket är utgångspunkten för argumentet – så borde väl M kunna erkänna sitt ansvar i de beslut som under tidigare mandatperioder skapat situationen?

Ett alternativ är att M inte har något vettigt att komma med och förskjuter debatten till andra frågor. Vad vill man göra för att utveckla länets tågresande? Hur vill man finansiera tågdepån?

Det är enkelt att prata om andras brister. Men en opposition ska i första hand erbjuda trovärdiga politiska alternativ.