Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är nya beskedet om höghastighetstågen: ”Det vore viktigt”

Diskussionerna kring höghastighetståg i Sverige har legat på is i över ett år. Nu bjuder regeringen in till nya samtal för att rädda jättesatsningen, skriver Dagens Nyheter. – Jag vill väldigt gärna hitta en bred överenskommelse, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Förhandlingarna mellan regeringen och oppositionen kring de nya stambanorna för höghastighetståg, som är tänkta att binda ihop Stockholm, Göteborg och Malmö, med Jönköping som mittpunkt, har legat på is i över ett år.

Men regeringen ger inte upp hoppet om supersatsningen, som förväntas kosta ungefär 230 miljarder kronor och som för tillfället har stöd från Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Man har även diskuterat en lösning med samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet.

Finansiering står färdigt

Nu skriver nämligen Dagens Nyheter att ett förslag till finansiering står färdigt och att infrastrukturminister Tomas Eneroth har bjudit in samtliga riksdagspartier, förutom Sverigedemokraterna, för att fortsätta förhandlingarna.

– Jag vill väldigt gärna hitta en bred överenskommelse och jag är verkligen beredd att lyssna på Moderaterna och övriga om de kommer med konstruktiva förslag. Jag har svårt att tro att de inte vill vara med och påverka detta. Det vore viktigt. Men vi kan komma i ett läge där vi ändå kommer att gå vidare utan Moderaterna, säger Tomas Eneroth till DN och berättar varför SD inte är inbjudna till samtalen:

– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem. Vi vill fortsätta med den konstellation som förhandlade tidigare. Dessutom har SD varit tydliga med att de inte är intresserade.

Enligt DN kommer finansminister Magdalena Andersson (S) att presentera förslaget om finansiering för de andra partierna på det första mötet som hålls nästa månad.

Vass kritik

Satsningen har sedan tidigare fått vass kritik av Riksrevisionen, som har granskat den statliga planeringen av höghastighetsjärnvägen.

Myndigheten menade på att staten inte följt fyrstegsprincipen, som betyder att man ska utreda mindre kostsamma åtgärder innan man beslutar sig för att bygga nytt.

– När det är ett så här stort projekt finns det ännu större skäl för att det ska gå rätt till, men så har man egentligen aldrig arbetat här. Som vi ser det har man börjat i steg fyra på en gång, sa Ingemar Delveborn, projektledare för granskningen.