Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är Hall Medias nya sportsatsning

Artikel 1 av 1
På redaktionen
Visa alla artiklar

Nu satsar Hall Media mer på sport-tv. Reportern Milad Akbarzadeh, 29, har fått uppdraget att förse publiken med fler livesända matcher, klipp och intervjuer. – TV blir mer äkta, det går inte att putsa till, säger han.

Milad Akbarzadeh har jobbat hos Hall Media i knappt två år. I rollen som sportreporter på tidningarna i Skaraborg har han bevakat lokal idrott på fyra orter, inte minst hemstaden Tidaholm. Nu väntar dock flytt till Jönköping, som blir "huvudkontor" för Milad Akbarzadeh i det nya uppdraget.

– Jag kommer att göra grejer med lite humor, med glimten i ögat. Jag vill få folk att slappna av lite. Samtidigt ska det förstås inte bli pajigt och jag ska ha distansen, Det gäller att hitta den balansen och försöka få fram det där man själv är nyfiken på.

Milad Akbarzadeh lämnade Tidaholm som 19-åring för att jaga journalistdrömmen.

– Jag ville skriva om sport och drömde om att bevaka de där riktigt stora matcherna. Men sen upptäckte jag något annat i det, som också har sin charm. När man kommer till de mindre orterna där det lokala idrottslaget är allt, ett lag som hela orten brinner för... Det är coolt, det blir väldigt äkta när man kommer så nära. Jag är själv uppvuxen på en sån anläggning, det går inte att lämna.

Någon egen karriär på planen blev det aldrig för Milad. Han spelar dock fortfarande fotboll hemma i Tidaholm - om än "sporadiskt".

– Jag är oerhört långsam och trött. De senaste åren har jag fått flytta längre och längre ner på planen. Det går utför.

Det nya uppdraget kommer att ta Milad på reportageresor runt om i både Småland och Skaraborg. Han har redan fått bakom kulisserna-snack med Tranås AIF och sänt lokala fotbollsderbyn.

– Jag ska försöka klä av folk deras masker, lite. Vad snackar de om i omklädningsrummet, vad händer på tränarbänken, vad sägs där som inte kommer fram på presskonferenserna efter matchen? Sen ska jag söka efter de här pärlorna, matcher som vi kan livesända - och det blir om allt möjligt - hockey, handboll, fotboll - och det blir jättelokalt, säger Milad Akbarzadeh.

– Alla brinner ju inte för storlagen och alla har inte ett elitlag, men det finns alltid ett lag lokalt som är nummer ett. Jag ska fånga guldkornen, snygga mål och såna roliga grejer.

Hanna Källqvist, tf sportchef i Hall Media, tror på satsningen:

– Vi har livesänt ett antal matcher på våra olika titlar, och vi ser att intresset från läsarna har varit väldigt stort. Då känns det superfint att växla upp lite där. Men förutom matcher finns det så många andra historier inom idrotten som är både fascinerande och intressanta – med den här satsningen kan vi komma lite bakom kulisserna och berätta de där andra historierna som kanske ibland hamnar i skymundan, säger hon.

Hanna Källqvist ser tv-arbetet som ännu ett steg i utvecklingen av sportjournalistiken - som har moderniserats rejält de senaste åren.

– Rent generellt så har sportjournalistiken gått mer och mer bort ifrån den klassiska ”referat-journalistiken” där man beskrev en match från A till Ö, för att i stället försöka hitta andra intressanta vinklar och ingångar. Sedan har det ju rent tekniskt skett en enorm utveckling, sportjournalistik finns inte bara i papperstidningen, utan på webben, i sociala medier, i poddar – och i tv-form även hos de traditionella mediehusen.