Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ensamhet kan vara farligare än covid-19

 
Coronaviruset 2020
Visa alla artiklar

Den psykiska ohälsan ökar för varje år. Hälften av alla sjukskrivningar är grund av psykisk ohälsa. FN:s experter varnar nu för en global våg av psykisk ohälsa i coronapandemins spår. Bland annat för att vi inte träffar varandra och umgås lika mycket. Ensamhet och dåliga sociala relationer är nämligen en lika stor orsak till för tidig död som att röka och dricka alkohol och en större hälsorisk än övervikt och stillasittande. Förmodligen är det också en större hälsorisk än covid-19. Men det kommer inte fram i debatten.

Vi lever i världens mest sekulariserade och individualistiska land. Det egna självförverkligandet är viktigare än mycket annat. Nästan hälften av alla hushåll är ensamhetshushåll och blir allt fler. Hälften av alla äktenskap och ännu fler samboförhållanden spricker. Nya gym växer upp som svampar i jorden. Många av oss lägger ner mer tid på att bygga muskler än på att bygga starka och hållbara relationer. Mellan fem till tio procent av alla begravningar är ”direktare”. Kroppen kremeras utan någon anhörig närvarande. I många kyrkor är vi bättre på att anordna gudstjänster än på att vårda relationer.

Debatten om den växande psykiska ohälsan har mest handlat om vad vi ska göra när skadan redan är skedd. Inte mycket om hur vi kan förebygga psykisk ohälsa. KD:s förslag om en ensamhetsminister som ska att samordna olika insatser för att förebygga psykisk ohälsa har man kastat i papperskorgen. Här är därför några saker vi själva kan göra för att förebygga psykiska ohälsa både hos oss själva och de vi möter. Även om vi nu ska hålla oss ett par meter från varandra.

• Att du vårdar dina relationer är minst lika viktigt som att du vårdar din hälsa.

• Tillbringa inte så mycket tid på jobbet, på gymmet och framför skärmen att du inte hinner med din familj och dina vänner.

• Bjud på dig själv. Våga visa att du behöver din familj och dina vänner.

• Tänk inte så mycket på dig själv. Satsa en del av din tid, din begåvning och dina pengar på att göra livet lättare för andra.

• Ta inte din familj och dina vänner för givet. Visa hur mycket de betyder medan de lever. Vid minnesstunden är det för sent.

• Se din egen roll när du hamnar i en konflikt. Tycker du att alla andra är idioter är förmodligen du själv det stora problemet.

• Förlåt de som gjort dig illa och be själv om förlåtelse när du sårat någon. Det är ett bevis på styrka och personlig mognad som helar trasiga relationer.

Alf B Svensson, leg psykolog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel