Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Utred ett gemensamt pendlarkort för Västra Sverige

Ett enklare biljettsystem för pendlare i Västra Sverige skulle få fler att resa kollektivt, skriver Järnvägsfrämjandet.

I Mälardalen finns sedan första oktober 2017 ett gemensamt kort för kollektivtrafiken. Det är de regionala lokaltrafikbolagen i Region Uppland, Region Stockholm, Region Västmanland, Region Örebro, Region Sörmland, Region Östergötland samt Trosabussen som ingår i biljettsystemet. Eftersom pendlingen idag oftast sker över länsgränser underlättar detta för resenärerna med ett enda kort.

Movingo är giltigt på SJ regionaltåg på avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. Förutom tågresan gäller biljetten i den lokala trafiken. Det finns ingen pensionärsrabatt. Det finns möjlighet att betala ett extra tillägg för resa i första klass.

Det går att köpa pendlarbiljett för en viss sträcka exempel mellan Västerås och Örebro. Movingos område omfattar drygt fyra miljoner invånare.

Ett liknande kort bör utredas och förhoppningsvis införas i västra Sverige. Följande regioner kan ingå: Region Värmland, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Region Jönköping samt Region Örebro. Förutom Göteborg som är navet i västra Sverige finns det flera regionala centra i förslaget, exempel Örebro, Karlstad, Jönköping, Skövde och Halmstad.

Flera pendlar mellan Västra Götaland och Jönköpings län samt mellan Hallands län och Västra Götaland. Mellan Nässjö, Jönköping och Göteborg kan man åka med både Jönköpings länstrafiks och Västtrafiks biljetter. Till/från Säffle kan man åka med Västtrafiks så kallade kontoladdning till bland annat Trollhättan och Göteborg och vidare i Västtrafiks område.

Västtrafik har ett flerkommunskort som gäller till vissa orter i Värmland, bland annat Årjäng och Kristinehamn, Örebro, Kumla Hallsberg samt Laxå, orter längs sträckan mellan Falköping och Nässjö, mellan Tranemo och Gislaved–Värnamo samt till Halden i Norge. Pendlingen är omfattande mellan olika län i Västra Sverige och ett gemensamt kort samt gemensamma förköpsbiljetter kommer att underlätta resandet.

Med ett gemensamt kort i dessa län liknande Movingo i Mälardalen skulle det underlätta resandet både för resenärer och personal. Det ska finnas ett månadskort som inkluderar samtliga län samt ett som gäller mellan vissa orter, exempel mellan Karlstad och Trollhättan eller mellan Skövde och Karlstad. Pendlarplustillägget till Kongsvinger bör finnas kvar. Det bör även finnas möjlighet för ett kort till Osloregionen.

Skaraborg har ett bra geografiskt läge med närhet till bland annat Värmland och Örebro. Idag kör Västtrafik tåg på Kinnekullebanan till Hallsberg och Örebro.

Det finns flera direkttåg mellan Örebro och Göteborg via Skövde och Falköping . Med direkttåg från Örebro, Karlstad och Skövde via Borås till Göteborg knyter man samman flera stora regioncentra med direkttåg. En förköpsbiljett som gäller i samtliga föreslagna länsbolag som även har pensionärsrabatt bör införas.

Det utreds visserligen om att införa ett gemensamt kort för hela Sverige. Det är det bästa om det blir verklighet, men frågan är om det blir av.

Idag finns det otroligt många biljettyper med massor av undantag som bör minskas i antal. Det kommer att locka fler att resa kollektivt med ett enkelt biljettsystem.

Knappt 2,8 miljoner invånare skulle omfattas av detta biljettsystem om det realiseras.

Christer Wilhelmsson

ordförande, Järnvägsfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel