Annons
Vidare till vetlandaposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussåkandet ska fördubblas – nu får Eksjöborna säga sitt

Jönköpings Länstrafik har ett mål att var fjärde motorburen resa ska ske kollektivt. På onsdag bjuder de tillsammans med Regionen in allmänheten till samråd i Olsbergs Arena om busstrafiken inför det regionala trafikförsörjningsprogrammet för 2021 till 2035. – Det är alltid intressant att höra tankar om framtida trafik, säger Erik Andersson, kollektivtrafikstrateg Jönköpings Länstrafik.

De flesta som reser kollektivt i Jönköpings län är nöjda. Men Jönköpings Länstrafik kan inte slå sig till ro, för att uppnå miljö- och trafikmål behöver fler välja tåget eller bussen.

Jönköpings kommun och Region Jönköpings län står bakom en avsiktsförklaring för hur busstrafiken ska utvecklas de kommande tio åren.

Tätare turer, konkurrenskraftiga restider, prisvärda biljetter och lättillgängliga hållplatser ska få fler att välja bussen. Målsättningen är att bussåkandet har dubblerats fram till 2035.

– Vi föreslår ambitiösa mål för att nå marknadsandel på 25 procent, i dag ligger vi på 16 procent på allt motoriserat resande, man kan nå det genom att göra det mer attraktivt att åka med ett större utbud, säger Erik Andersson, kollektivtrafikstrateg Jönköpings Länstrafik.

På remiss

Just nu arbetar Region Jönköpings län med trafikförsörjningsprogrammet för 2021 till 2035. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet beskriver mål och inriktning för kollektivtrafiken. Remissutgåvan antas av TIM-nämnden på tisdag för att sedan gå ut på remiss till kommuner, föreningar och intresseorganisationer. Dessutom vill Länstrafiken ha synpunkter från allmänheten och bjuder därför in till samråd runt om i länet.

– Det här programmet ska bearbetas en gång per valperiod bland annat genom samråd med allmänheten – det kan vara allt från idrottsföreningar, handikapprörelser med mera, säger Erik Andersson.

Under vintern kommer Erik Andersson, kollektivtrafikstrateg Jönköpings Länstrafik resa runt i länet för att samla in allmänhetens synpunkter om kollektivtrafiken.

Vad hoppas ni få ut av mötet i Olsberg Arena i Eksjö?

– Det är intressant att höra synpunkter och tankar kring kollektivtrafiken. Eksjö ligger i ett rätt så vältrafikerat stråk från alla håll och kanter, ni har järnväg mot Nässjö. De flesta orterna ligger utmed riksväg 40 bort mot Mariannelund, de ligger i ett vältrafikerat stråk. Det är alltid intressant att höra tankar om framtida trafik, säger Erik Andersson.

Hur brukar uppslutningen vara vid de här mötena?

– Det kan vara lite olika. Jag har varit med om samråd 2011 och 2016. I Jönköping kom det då fem personer och i Eksjö kom det 20-30 personer, på möter i Jönköping den 27 januari i år kom det mycket folk, men vi hoppas vi får in bra synpunkter.

Marcus Eskdahl (S), ordförande i TIM-nämnden, beskriver samrådsturnén i länet som en stor satsning när de ska utforma framtidens kollektivtrafik.

– Först träffar vi kommunledningarna och sedan på kvällen träffar vi allmänhet och organisationer. De synpunkter vi får är viktiga när trafikförsörjningsprogrammet sedan färdigställs. Vi lägger mycket tid på detta.

Mejla synpunkter

De som inte kan komma på möten har möjlighet att mejla synpunkter till Länstrafiken.

Under sommaren och hösten kommer Jönköpings länstrafik att bearbeta synpunkterna från organisationer, kommuner och allmänheten.

Trafikförsörjningsprogrammet ska beslutas av regionfullmäktige januari 2021.