Podcasten som har namnet "Gör din röst#Hörd" lanserades den första september och vänder sig till alla som är intresserade av sång, kommunikation, retorik och språk. Några yrkeskategorier som kommer att ha stor nytta av de dagliga sändningarna på webben är exempelvis sångare, körledare, egenföretagare och säljare. Klara Härgestam berättar att responsen på sändningarna under premiärveckan har varit positiv.

Annons

– Allt har gått över förväntan. Vi hade exempelvis ett uppskattat inslag om hur man kan skapa kontakt med sin publik. Ett annat sätt är hur amerikaner använder gospelsång i sin andlighet och som uttryckssätt, förklarar Härgestam som är uppvuxen i Landsbro.

Utveckla företag

Sin kollega Anna Wiborg lärde hon känna under studietiden i Örebro. De båda har nyligen varit bosatta i Brooklyn, New York, för att utveckla sina respektive karriärer och planera för podcasten.

– Det var i New York vi kom på idén att jobba med formatet podcast som är ett radioprogram som distribueras på webben. Perioden i New York var väldigt lärorik för oss. Utöver att vi har fått prova på vardagen i en annan kultur fick vi möjlighet att utveckla våra företag, säger Klara som driver företaget Klara Besked.

Glasklart mål

Målsättningen med sändningarna på webben är glasklar för duon.

– Vi vill fortsätta spela in våra program och förmedla vår samlade kunskap. I förlängningen hoppas vi kunna få så många lyssnare att vi får sponsorer, säger Klara.