– När jag jobbade i Vetlanda hade jag fullt upp med kunderna. Det hände att kunder kom in med gammalt guld de inte använde och som de ville skapa något nytt av, och då hjälpte vi till med idéer på nya smycken. Det var en annan typ av design, säger Christina "Tina" Sjöberg.

Men även på GuldCity designade Tina Sjöberg smycken, fast i helt annan stil än nu. Butiken sålde slut på kollektionen ensaga som Tina designat, och som inspirerade en ännu större dröm. I dag är den första kollektionen på cirka 500 olika delar snart färdig, och ska marknadsföras med hjälp av pr-byråer och visas på galor och kändisfester. Det är inte längre Vetlanda som är den främsta målgruppen, utan hela den skandinaviska marknaden.

– Vi hade aldrig kommit så här långt som vi gjort om det inte var för min erfarenhet och kunskap om silver, guld och design. Vi slår verkligen på stort nu, säger hon.

Vetlanda finns kvar

Annons

Det är tillsammans med sambon Lars Gitz, som är arkitekt och industriell designer och också har ett öga för design, som märket CHROS Copenhagen blir verklighet. Men Guldcity är också med på ett hörn. Där hjälper sonen och exmaken till med prototyper som sedan tillverkas i Italien, som Tina beskriver som "smyckevärldens Mecka". Där ska kollektionen, där alla smycken kommer i tre olika färgvarianter, framställas.

Alla år i butiken, som Tinas pappa en gång startade, har gett erfarenheter som kommer till väl till användningen i uppstarten av det egna smyckesmärket.

– Den här kollektionen är präglad av min egen stil naturligtvis men jag har också valt att ta in det som fungerar som smör och bröd – det jag vet fungerar. Min fotograf kallar det en blandning mellan spänning och förnuft. Jag är superspänd och nyfiken på vad människor ska tycka.

Till nästa år hoppas Tina på att hennes smycken ska kunna börja säljas – även i Vetlanda.

– Det finns med i min dröm att ha ett releaseparty i Vetlanda när kollektionen ska lanseras.