Olle Schmidt kan vara lugnt, tråkigt är knappast ett ord man förknippar med hans konst. ”Humoristisk”, ”färgsprakande” och ”överraskande detaljrik” är fraser som associerar bättre med Schmidts skapelser.

— Jag vill hitta det som är allmängiltigt och som funkar över tid. Jag anser att konsten ska vara fri och jag vill ofta bryta mig loss från ”min stil” och ”slå undan benen” på mig själv, säger han med ett leende.

Tilltalar fantasin

Utställningen ”Time Traveller” som visas på Vetlanda museum från och med 27 augusti har ett stort omfång men känns inte krävande. Konsten är lekfull och tilltalar fantasin.

— Konsten ska vara underhållning och man behöver inte förstå allt. Det jag kräver av betraktaren är att man iallafall ska titta på konsten, säger Olle Schmidt.

Vid en rundtur i de generösa utställningslokalerna förstår man tanken bakom rubriken ”Time Traveller”. Figurer från 1700-talet kan samsas med såväl August Strindberg som en figur som liknar Nicke Andersson i Imperial State Electric. Det märks att Schmidt också fascineras och inspireras av populärkultur och musik.

— Jag har alltid musik på i min ateljé när jag arbetar, förklarar han.

Samarbete med son

Sin plats har Olle Schmidt i ett hem vid foten av Omberg i Östergötland. Publiken som kommer dyka upp på vernissagen och utställningen framöver kommer få en inblick i Schmidts arbete i ateljén genom en videoinstallation som visas. I detta avseende har han arbetat med sin son, Tim Schmidt, som är verksam som musiker.

— Det är min son Tim som har gjort filmen. I filmen finns diabilder från ett material som jag hittade i en container i början av 1990-talet. Jag har inte känt till vad bilderna innehåller förrän jag lämnade in dem för digitalisering för något år sedan. Filmen är precis som vad utställningen pekar på, en tidsresa i bilder, berättar Olle Schmidt.