I motorsport finns stora risker, något både förare och läkare är medvetna om. Filip Hjelmland sa efter sin krasch att "det är en sport där sådant här kan hända". Tävlingsläkaren Jan-Olof Svärd säger att Hjelmland kom lindrigt undan och att speedwayens säkerhetsregler fungerar.

– Vi har sett att speedwayförarna är exemplariska när det kommer till att använda skydd, en del använder till och med extra.

– Det har att göra med att förarna är medvetna om riskerna.

Riskerna i speedway

Svärd blev tagen av kraschen och lite skräckslagen när han fick se Hjelmland flyga raklång genom luften. Samtidigt säger han att speedwayförarna löper stor risk.

– Riskerna i speedway beror helt på hur fort det går. Sedan är det mycket täta fighter och förarna kör ofta.

– Vad det är för typ av förare kan också vara en avgörande faktor, vissa är hänsynslösa och jag hade gärna sett hårdare straff och mindre mesiga domare.

Annons

Förarna är inte de enda som kan ta skada vid en krasch, åskådare kan också hamna i fara. Hjelmlands snabba hastighet gjorde att både han och cykeln slungades över luftstaket och skyddsbarriären.

– Ur ett säkerhetsperspektiv är detta en av orsakerna till att vi inte kan ha publiken närmre banan och att det finns säkerhetszoner.

– Detta exempel illustrerar väl varför säkerhetszoner finns.

Positiv utveckling

Under de senaste tio åren har det skett en utveckling av säkerheten inom speedway, ett exempel är införandet av luftstaket. Något som resulterat i färre skador hos förare. Sverige ligger här bra med i utvecklingen till skillnad från vissa andra.

– Dess huvudsakliga syfte är att det ska bli ett mjukare motstånd som är skonsammare för förarna. En del andra länder använder fortfarande hårda plank istället.

– De allra flesta förarna som kör av hamnar i luftstaketet, det har stärkt säkerheten och dragit ner skaderisken.

Förarnas inställning

Enligt Svärd har speedwayförarna en bra inställning till säkerhet till skillnad mot vissa andra sporter som emellanåt har ett mer avslappnad förhållningssätt till sin egen säkerhet.

– I cross kan man se en annan inställning, de kan köra med färre eller utan skydd för att förarna tycker skydden är obekväma eller att det är tufft.

– Det är inte bekvämt att bli invalid heller.