Lastbilen tillverkas av Göteborgsföretaget Einride kallas T-pod och har testats sedan i november.

Detta var vi först med att skriva om i april förra året:

LÄS MER: Jönköping kan få Sveriges första självkörande lastbil

I november startade försöken på allvar.

LÄS MER: Världsnyhet i Jönköping när självkörande elektriska lastbilar testas

”Genom att ersätta diesel med el minskar koldioxidutsläppen med 90 procent”, sa då Robert Falck, vd och grundare av Einride i november.

Men nu meddelar Schenker att Trafikverket har testat bilen och gjort klart att den följer de svenska trafikbestämmelserna.

Den få köra en sträcka på allmän väg mellan DB Schenkers terminal och lager på Skruvgatan i Jönköping.

Maxhastigheten är till en början sju kilometer i timmen och fordonet kan styras från ett kontrollrum i Borås, men av säkerhetsskäl finns en person i närheten om något går fel.

Annons

Einride och DB Schenker började sitt partnerskap i april 2018 och har avtal om en pilotinstallation med option på flera installationer för DB Schenker globalt.

Elbilen och företagen bakom

T-poden är den första av sitt slag i världen. Lastkapaciteten är cirka 16 ton och laddning..

Elbilen och företagen bakom

T-poden är den första av sitt slag i världen. Lastkapaciteten är cirka 16 ton och laddningen håller i 20 mil. En operatör kan sköta flera fordon samtidigt.

Eniride är ett svenskt techbolag som grundades 2016. Bolaget utvecklar teknik och tjänster för automatiserade och hållbara transporter.

Tyska Schenker är världens ledande logistikleverantör med 72000 anställda på 2000 platser. I Sverige har man cirka 4000 anställda.