Vid måndagens kommunfullmäktige ställdes en fråga från Vänsterpartiet om att kontakta JLT gällande periodbiljetter. Stefan Fürst (V) menar att det skulle vara bättre för oregelbundna resenärer om periodbiljett med 20 dagar varar i 90 dagar istället för 60 dagar. Då han har upplevt att många dagar brinner inne.

I samband med frågan kom det nya biljettsystemet upp. Det ska ta fart i mitten på 2020 och innebär att många nuvarande biljettalternativ försvinner helt, som reskassan. Något som inte är populärt från kommunens sida.

– Biljettfrågan är angelägen att nämna i samband med det nya biljettsystemet som träder i kraft vid halvårsskiftet. Stefan Fürst lyfter en viktig fråga, men reskassan är också av värde att ta upp då det påverkar privatpersoner samt företagsanställda som reser oregelbundet, säger Stefan Gustafsson (KD).

Motsatt effekt

Kommunalrådet menar att de nya ändringarna kommer påverka Sävsjös utveckling inom kollektivtrafiken då det försvårar för exempelvis kommunanställda att använda tåg och buss. Detta på grund av att köp måste redovisas. Det blir därför en omständlig process om redovisning måste ske vid varje köp av enkelbiljett.

– Jag tror att det nya biljettsystemet - där reskassa saknas - kommer ha motsatt effekt på JLTs mål att öka resandet inom kollektivtrafiken, säger han.

Därför bestämdes det vid kommunfullmäktige att frågan gällande periodbiljett samt reskassan ska tas upp den 16 april. Då kommer JLT till Sävsjö för samråd om busstrafiken inför det regionala trafikförsörjningsprogrammet för 2021 till 2035.

Annons

– JLT ska besöka alla kommuner i länet för att samtala om vad som är viktigt gällande kollektivtrafiken. Det blir överläggning med kommunpolitiker och tjänstemän, sedan bjuds allmänheten in till ett möte på kvällen. Vi ska passa på att lyfta frågan med periodbiljett och reskassan vid detta möte, avslutar Stefan Gustafsson (KD).

Reskassan är ett biljettalternativ som försvinner under 2020.
Foto: Mickan Thor