Tomas H Jonasson har nyligen avslutat ett träningspass inför semifinalerna mot Rospiggarna när vi träffar honom på Motorstadion.

Framför sig har han en lugn kväll hemma i Sverige och Vetlanda.

Fakta: Rospiggarna–Elit Vetlanda

Plats: HZ Bygg Arena, Hallstavik

Rospiggarna: 1) Jason Doyle, 2) Max Fricke, 3) Andr..

Fakta: Rospiggarna–Elit Vetlanda

Plats: HZ Bygg Arena, Hallstavik

Rospiggarna: 1) Jason Doyle, 2) Max Fricke, 3) Andreas Jonsson, 4) Jacob Thorssell, 5) Timo Lahti, 6) Nicklas Porsing, 7) Freddie Eriksson

Elit Vetlanda: 1) Martin Vaculik, 2) Szymon Wozniak, 3) Jaroslaw Hampel, 4) Tobiasz Musielak, 5) Bartosz Zmarzlik, 6) Oliver Berntzon, 7) Tomas H Jonasson.

Förutsättningar: Första semifinalen av två. Returen körs på Vetlanda Motorstadion på onsdag. Resultaten från de bägge matcherna läggs sedan ihop för att få fram en finalist.

Vi tippar: 48–42.

Övriga matcher: Masarna–Eskilstuna Smederna

Det kan låta som vardag för de flesta. Men för Jonasson har det inte hört till vanligheterna de två senaste månaderna.

– Nej, det har varit hektiskt. Många veckor har jag kört måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Sen någon gång gästade jag för en klubb på lördagen, så då var söndagen min enda vilodag. Det är ganska oglamoröst när man ser det så, säger Tomas H Jonasson.

Livet i en resväska

Anledningen till den hektiska perioden är att Jonasson kritade på för Kings Lynn i den brittiska ligan i slutet av juli.

Styrning i England har varit en del i 28–årings planer för att ta sig tillbaka mot toppen. Tillbaka dit han befann sig för ett par säsonger sedan.

Och visst har det gett resultat – även om det har kostat en hel del slit och utebliven sömn.

– I början kändes det som jag var tillbaka där jag var för många år sedan när jag körde i England. Man började i Vetlanda på tisdagen och efter matchen åkte man direkt hem och packade om resväskan för att fortsätta upp till Stockholm och sova några timmar i bilen. Sen är det bara att kliva upp vid sextiden för att flyga över till England och ytterligare några timmar i bilen. Man har nästan varit lite groggy när man har gått banan för att man inte har fått någon sömn, säger Jonasson.

Fick nog

Det finns gånger då Jonasson har lyxat till det med en hotellnatt emellanåt. Men oftast har det varit ett oglamoröst liv i jakten på mer styrning.

– Det var någon gång jag kände att nu får det var nog. Jag måste ju få sova i en riktig säng. Då tog jag in på hotell och sov två timmar i sträck. Efter det kände jag mig riktigt utvilad, säger Jonasson och fortsätter:

– Så det fick bli så några gånger. Men annars har det varit rent hemskt egentligen. För det mesta har jag sovit i bilen på flygplatsparkeringen.

Har det varit värt slitet då? Absolut menar Tomas H Jonasson.

– Framförallt har jag fått köra väldigt mycket. Det var jag inte riktigt beredd på. Men jag njöt väldigt mycket av det. Man kände sig lite halvdöd inför matcherna och kom dit utan att tänka så mycket. Så var det för några år sedan också. Man bara satte sig på cykeln njöt, säger Jonasson och fortsätter:

– Jag kommer ihåg att jag trivdes med det livet då och jag har trivts nu också.

Resandets baksida

Livet i en resväska innebär dock ett liv utan familjetid. Ett pris Jonasson har fått betala de senaste månaderna.

– Det är det som har varit mest jobbigt. Jag minns en match när jag kom hem från England och var sådär supertrött. Jag kommer inte ens ihåg att vi gick banan och så hörde jag någon ropa pappa. Då var det Charlie som stod där men jag var så trött så jag knappt kunde se honom. Det var jobbigt, säger Jonasson.

Har gett resultat

Resultatmässigt då, har Jonassons äventyr i England slagit väl ut? Ja, tittar man rent statistisk så har Vetlandasonen åtminstone levererat i Elit Vetlanda–västen.

Där har han höjt sitt snitt från 0,980 till 1,323 och stundtals briljerat på ovalen.

– Det här året har framförallt handlat om att bli bättre i elitserien. Det är här jag har lagt allt krut. Jag ville till England för att köra mycket och har sagt till min engelska mekaniker att det här bara var träning inför en eventuell satsning nästa år. Det fick gå lite som det ville där bara jag kommit hem till Sverige och levererat. Och jag måste säga att jag är nöjd med hur det har slagit ut.

Det har varit värt alla flygplatsnätter?

– Helt klart. Jag har stora planer på att fortsätta i England även nästa år. Men då ska jag göra det mer grundligt och ha ordentliga grejer. Det hade det i början i år också och då levererade jag. Sen körde jag på en motor som gått 60 heat och normalt går de kanske 16, 17, 18 heat, så då kan förstå att det inte blev så jättemånga poäng på slutet.

Till semifinalerna mot Rospiggarna finns dock ingen anledning att oroa sig för materialet. Under måndagen var Tomas H Jonasson och hämtade en nyservad motor och en helt ny motor i Göteborg som han testade på Motorstadion i Vetlanda.

– De kändes bra och var uppenbarligen snabba om man tittar på klockan, säger Jonasson.