Det var för ungefär en månad sedan som första patienten kom in till Sävsjö Veterinärklinik. Den hade både fransk hjärtmask och rävens lungmask, vilket är väldigt ovanligt. Den andra patienten hade rävens lungmask.

— Överhuvudtaget är det väldigt ovanligt med fransk hjärtmask, säger Helena Mann på kliniken. Vi har inte heller sett mycket lungmask.

Traditionellt är det sagt att maskarna kommer från importerade hundar, men ska även finnas i naturen då det spris via rävarna. I det här fallet rör det sig om två inhemska unghundar som är under ett år, varför spridningen har skett på annat vis.

— Det sprids inte från hund till hund, utan från sniglar. Det räcker att hunden slickar på snigelslem eller äter dem. Det är lite otäckt att vi vet att det finns i miljön, man måste tänka på ett annat sätt när hundarna rör sig i naturen.

Annons

Båda hundarna hade en hosta som Helena Mann inte tyckte var typisk för kennelhosta, varför hon tog avföringsprover under tre dagar som visade ett positivt resultat för infektionen.

— Vi har någon mer hund som vi ska testa framöver som har misstänkt hosta. Vi ska även testa andra hundar som har den typen av symptom.

Inga mängder

Under 2014 var det vara fyra fem fall av fransk hjärtmask i Sverige, så det är inga stora mängder per år. Men i Danmark ser man en ökning.

— Frågan är om det sker en ökning även i Sverige? Jag har aldrig sett det här och jag har varit i branschen i 16 år. Det är lite oroväckande att det kommer in sådana här sjukdomar.

Helena Mann uppmanar hundägare att vara noga med att plocka upp hundens avföring, då maskarna även sprids den vägen.

— Det är viktigt för att förhindra spridning, vilket även gäller i skogsmark. Och har man en hund som man ser är på sniglar mycket, då får man tänka lite på det här.

De hundar som drabbades av hjärt– och lungmask har svarat väl på behandlingen och mår i dag bra.