Elit Vetlanda laddar för fullt för att kliva in i SM–slutspelet nästa vecka mot Rospiggarna. Men vid sidan av ovalen går klubben och hela Vetlanda MS en tuff kamp ekonomiskt.

Redan inför årets säsong sänktes Elit Vetlandas budget rejält på förarsidan.

Nu tvingas man dra i handbromsen ännu hårdare.

Elit Vetlandas förarbudget kommer att sänkas ytterligare nästa år samtidigt som Vetlanda MS nyligen har ansökt om ett utökat kommunalt föreningsbidrag-/anläggningsbidrag på 200 000 kronor.

– Vi har tittat på motsvarande kommuner där det körs speedway och där går kommunen in med större summor. Vi tycker att vi är ett så pass stort varumärke för kommunen att vi är värda det som förening, säger Vetlanda MS ordförande Leif Hedberg.

Finns ett skräckscenario

I sin ansökan till Vetlanda Kommun skriver Vetlanda MS att en utväg kan vara att dra sig ur elitserien efter säsongen för att istället köra i den billigare allsvenskan.

Kan det bli så drastiskt att ni tvingas dra er ur elitserien om ni inte beviljas det här extra stödet?

– Kanske inte just på grund av det här, men om alla utgifter och inkomster går emot oss så har vi resonerat om att det kan bli så. Vi vill inte hamna i ett läge där vi inte kan betala våra förare och leverantörer. Då trycker vi i så fall på den röda knappen innan det händer och om vi behöver göra det till det yttersta så kommer vi att kliva ner i allsvenskan och köra där istället.

Håller styrelsemöte

Vetlanda MS ska ha ett styrelsemöte under torsdagskvällen där bland annat en sänkning av nästa års förarbudget kommer att behandlas.

– För några år sedan låg förarbudgeten på fyra, fem miljoner och nästa år räknar vi med att kanske ha halverat den summan. Men det är inte billigt att driva ett elitserielag. Förarna ska ha betalt och sen ska de i sin tur betala tre, fyra killar i sina team, säger Hedberg.

Många faktorer

Annons

Sportsligt sett har Elit Vetlanda haft en framgångsrik säsong vilket har lett till ökade kostnader. Det i kombination med att publiksnittet är lägre än budgeterat är en av anledningarna till den ansträngda ekonomin.

I nuläget ser föreningen inte ut att klara budgeten som sattes upp inför säsongen.

– Det är många faktorer som spelar in. Vår huvudsponsor har dragit ner rejält på sponsringen från år till år och där har vi tappat mycket. Utöver det har vi tappat publik mot vad vi har budgeterat för. Jag tror vi ligger i snitt på 2 440 åskådare och vi budgeterade innan säsongen med 3 000 åskådare, säger Leif Hedberg och fortsätter:

– Sen har vi ytterligare ett problem och det är att vi har vunnit för stort. Alla våra förare kör på provision och får betalt efter prestation. Det låter kanske dumt att säga så här men våra förare har varit för bra. Sen har vi haft otur också i matchen mot Lejonen till exempel när de kom hit med ett B-lag.

Kan ett lyckat slutspel med mycket publik rädda budgeten för den här säsongen?

Det kan det göra men då måste det komma mycket mer folk. Förhoppningsvis har vi två hemmamatcher kvar och det börjar med en bra semifinal mot Rospiggarna. Det är de regerande mästarna som kommer hit med förare som Jason Doyle, Andreas Jonsson och Jacob Thorssell.

Nytt luftstaket

Ytterligare en anledning till Vetlanda MS ekonomiska situation är att föreningen äger och driver sin egen anläggning. Det innebär såklart stora kostnader i såväl drift som investeringar.

I fjol köpte föreningen till exempel in ett nytt luftstaket för en halv miljon kronor.

– Ett luftstaket hänger bara med ett visst antal år innan det måste bytas och vi hade haft vårat i sju år tror jag. Vi hade kanske kunnat vänta något år till men den förra styrelsen beslutade att köpa in ett nytt ifjol i och med att vi stod som värd för GP Challenge då, säger Hedberg.

Får inte investera

Vetlanda MS har sedan förra året ett investeringstopp på anläggningen. Det är dit det önskade utökade bidraget från kommunen skall gå.

– Det är framförallt till anläggningen. Vi har planer på att bygga ut VIP–delen som känns lite b nu. Tittar man på Målilla till exempel så kan deras gäster sitta vid ett bord med tak över på många platser. Jag vet att det tittas på att utveckla den biten men det finns det inga pengar till idag, säger Hedberg.