Tjejerna Hanna Danielsson, Ceylan Fjordestam, Linnea Claesson och Alma Karlsson hade tillsammans skapat en digital presentation där de presenterade vilka olika sorters mobbning som finns, däribland fysisk, psykisk och verbal mobbning.

De berättade även om skillnaden mellan en kränkning och mobbning och frågade sina skolkamrater var de tror att elever är som mest otrygga på i skolans miljö.

Det var många förslag som for genom klassrummet på potentiella platser och tjejerna kunde snart avslöja att det är skolans toaletter och omklädningsrum som upplevs som mest otrygga, men även internet. Eleverna gav även tips på hur man ska agera kring mobbning.

Annons

— Om man ser en taskig kommentar på internet så kan man ifrågasätta den personen, förklarade Alma Karlsson. Varför säger du så?

De fyra tjejerna framhöll även hur viktigt det är att vara försiktig på nätet då någon kan säga sig vara någon som denne inte är, och underströk samtidigt vikten av att vara källkritisk, att allt inte är sant på nätet.

Som avslutning på sitt föredrag visade tjejerna en egenproducerad video som skapats med hjälp av en iPad, samt delade ut egenpärlade armband med positiva budskap och komplimanger.

— Det var roligast att göra filmen och armbanden, konstaterade tjejerna när femteklassarna lämnat rummet. Vi har skapat omkring 100 armband och när bokstäverna tog slut så vi fick även göra några med engelska ord, så som ”happy”.

Har ni lärt er något nytt under detta projekt?

— Vi visste lite från början, men vi har lärt oss mer. Bland annat om mobbningscirkeln, hur många som faktiskt är inblandade när någon mobbas. Det har varit intressant att veta vad mobbning faktiskt innebär.

Vad hoppas ni att det här arbetet har gett andra?

— Att man ska sluta mobbas. Det är ganska lugnt på Rörvik skola, det är mest att man retas, men ingen hamnar i toaletten precis.