Som tidningen tidigare har skrivit får Trafikverket bakläxa i det nya regeringsbeslutet om hastighetsgränser på riksväg 30.

– Vi har fått tillbaka frågan om säkerhetsåtgärder för vägen. Vår uppdragsgivare har satt ned foten och vi har förstått beskrivningen, säger Lennart Andersson, Trafikverkets regionchef för region syd.

Regeringen bifaller den överklagan som gjordes av Sävsjö kommun tillsammans med näringslivsorganisationer och Växjö, Lammhult och Vaggeryd.

Enligt Trafikverket har riksväg 30 inte en säkerhetsstandard som motiverar den nuvarande hastighetsbegränsningen. De har i två omgångar försökt sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen. Sävsjö kommun har båda gånger överklagat beslutet och fått rätt av regeringen.

– Vår plan A var att sänka hastigheten till 80. Vi får hitta en plan B istället. Vi får se över hela sträckan. Jag har inga exakta svar på vad vi kommer att göra, säger Lennart Andersson.

Andra åtgärder

Regeringen uppger i sitt beslut att de vill värna om landsbygdsperspektivet och goda levnadsvillkor i hela landet. Enligt beslutet skulle en hastighetsbegränsning på riksväg 30 ha omfattande påverkan på näringslivets ekonomiska utveckling i regionen.

Någon begränsning av hastigheten ska inte genomföras innan möjligheterna att åtgärda trafiksäkerheten på andra sätt har uttömts.

Annons

Tydligt beslut

Kommunalrådet Stefan Gustafsson (KD) är mycket nöjd med att regeringen återigen har tagit ställning mot hastighetssänkningar på vägen.

– Att vi fick ett beslut från regeringen för andra gången, det var en överraskning för mig. Beslutstexten är väldigt tydlig, säger Stefan Gustafsson.

Det krävs ekonomiska resurser för att åtgärda bristerna på vägsträckan. Riksväg 30 är inte en nationell utan en regional väg, därför ligger ansvaret hos Region Jönköping respektive Kronoberg, menar Lennart Andersson.

– Regionerna måste avsätta pengar för att höja säkerheten, säger han.