Patrik Wincent är också författare och föreläsare och i veckan besökte han Njudungsgymnasiet för att vid fem tillfällen möta personal och 400 elever för att prata om skärmmissbruk. För det är så han vill kalla det. När vi fastnar i dataspel timme efter timme eller tvångsmässigt lägger upp bilder på instagram och andra sociala medier.

Belöning

Det kan bli ett beroende, eftersom alla likes, sms-ljud, vibrationer triggar igång kroppens belöningssystem och utsöndrar dopamin. Detta sker bland annat vid oförutsedda händelser.

— Det är som med en tuggummimaskin. Vi vet att det kommer ut ett tuggummi, men om det skulle komma två går en positiv signal till belöningscentret. Det skickas ut hormon i kroppen som får oss att må bra, säger Wincent.

Likadant är det när vi hör att vi får ett sms.

— Vi agerar tvångsmässigt och tar upp telefonen, kollar den konstant, säger Wincent.

”Vi blir som katter”

Belöningarna är den ena sidan av myntet, menar han. Den andra är distraktionen, avbrotten i vår miljö.

— Vi har börjat agera som katter, med snabba reflexer och vi rör oss snabbt vid vibrationer och sms-ljud. Det innebär att kroppen utsöndrar adrenalin och kortisol, stresshormoner. Vilket resulterar i sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem. Vi multitaskar. Tidigare trodde vi att det var positivt, men det är bara en myt, menar Patrik Wincent.

Gör man fyra saker samtidigt så blir resultatet av varje 25 procent.

Annons

— Koncentrerar du dig på en sak så får du ett 100-procentigt resultat. Det är viktigt att förstå det.

Forskare menar att det tar 24 minuter att få tillbaka koncentrationen efter att ha läst ett mejl.

— Till och med it-lärare har nu dragit in mobilerna från elever för att de ska kunna koncentrera sig och få bättre betyg.

Barnen som är födda på 1990- och 2000-talet kallar han för i-generationen.

— För dem är multitasking vardag. Men egentligen är det inte lättare eller enklare för dem än för mig som är född på 70-talet. Vi har samma kroppar som på stenåldern.

”Ta kontrollen”

För att inte bli slav under tekniken så är det viktigt att ta tillbaka kontrollen. Ett sätt är mobilfria zoner.

— Att man inte sitter med mobilen vid middagsbordet, inte har med den i sängkammaren. Köp en analog väckarklocka istället. Använder man mobilen som väckarklocka finns risken att man tittar i den också.

Sömnforskarna menar att man inte ska använda elektronik två timmar innan man somnar, åtminstone en. Ljuset från skärmen, även TV:n, lurar kroppen att det är dag.

— Man kan också ha en mobillek på restaurangen. Alla lägger sina mobiler, med skärmen nedåt, i mitten på bordet. Den som först tar sin mobil får betala allas mat.

Men då är förstås risken att man inte kan lägga ut den där matbilden på facebook.